استخدام یک رهبر CRM کار منحصربه فردی نیست، اما این نقش به طور فزایندهای مملو از جزئیات شده و نیازهای افرادی را که مسوولیت آنها را بر عهده دارند، تغییر میدهد. به گزارش بازار خبر،طبق اطلاعات سایت لینکدین، حدود 20 هزار نقش مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در کل دنیا وجود دارد. استخدام یک رهبر CRM کار منحصربهفردی نیست، اما این نقش بهطور فزایندهای مملو از جزئیات شده و نیازهای افرادی را که مسوولیت آنها را بر عهده دارند، تغییر میدهد. با ادامه اقدام بنگاهها و کسب وکارهای بزرگ برای استخدام افراد در این نقش، این سوال مطرح میشود که آیا برای نظارت و سرپرستی فعالیتهای مربوط به CRM وجود یک فرد لازم است و اگر این طور است، مسوولیتهای کلیدی این فرد چیست؟
تعیین نیازها بسته به اینکه نرم افزار CRM شما چقدر تکامل یافته باشد، به نقشهای مختلفی نیاز خواهد بود، از جمله متولیان CRM که بر جزئیات اجرای آن نظارت دارند؛ مربیانی که آخرین دیدگاهها و بهروزرسانیها را در اختیار کارمندان میگذارند و گروههای کاربر برای ثبت سوابق در سازمان. به هر حال، همانطور که جرمی وارد، مدیر مشاوره CRM در شرکت تاچاستون (Touchstone Group) توضیح میدهد داشتن یک مدیر CRM تمام وقت، باعث میشود شبکهای بین مدیران اجرایی به وجود آید تا تصویر برندشان را منتقل کنند و نتایج قابل سنجشی از CRM به دست آورند؛ بهخصوص وقتی استراتژی شما نوباوه است.
او میگوید: «در مراحل اولیه، مهمترین وظیفه این است که تضمین شود حمایت مدیران و رهبران تیمها وجود دارد و اینکه کل سازمان از نیاز برای ایجاد تغییر و گماردن افراد مناسب برای این برنامه آگاه است.» مایک ریچاردسون، مدیرعامل شرکت ماکسیمایزر (Maximizer Software)، با این موضوع موافق است و میگوید: «یک راه حل CRM که خوب تنظیم شده باشد، به نفع کل تیمها و کارکرد کسبوکار است، نه فقط تیم مدیریتی. این راه حل یک تمرین کسبوکار است که باید هدایت شود. صرفنظر از اینکه شرکت چه اندازهای است، باید فردی در سازمان وجود داشته باشد که مسوولیت و مالکیت CRM را بر عهده بگیرد – چه بهصورت تمام وقت و چه پارهوقت.»
در سالهای اخیر، پتانسیل نرم افزار CRM بهعنوان یک سیستم تعهدآمیز بهخوبی مستندسازی شده و باعث شده فعالان عرصه کسبوکار، خواستههای خود را از آنچه CRM میتواند به دست آورد، تغییر دهند. این خواستهها آنقدر افزایش یافته که فعالیتهای مبتنی بر بازاریابی بیشتری را دخیل میکنند. این جنبهای است که ماتئو استوری، مدیر CRM شرکت کوییدکو (QuidCo) انگلستان در نقش خود دیده و آن را ارتباطمحور میداند. او میگوید: «اشتباه متداولی که وجود دارد این است که ترافیک بیشتری به سایتتان منتقل کنید یا بدون داشتن یک کمپین CRM درست، مشتریان را به ثبت نام در سایت تشویق کنید، سپس از اینکه آنها به مشتریانی وفادار تبدیل نشدهاند، شگفتزده شوید. بخشی از نقش مدیر نرم افزار CRM این است که تضمین کند پیامی منسجم در همه کانالهای سازمان منتقل شده است.» دریافت اطلاعات بیشتر.
مسوولیتها استوری پنج مسوولیت کلیدی را برای یک رهبر CRM برمیشمرد:
یک مدیر CRM خوب به خوبی از جریان اطلاعات در این تیمها آگاه است و همچنین میداند چگونه باید معیارهای مناسب کسبوکار را از دادههای موجود تولید کند تا مطمئن شود هر فعالیتی بهطور موثر صورت میگیرد.» با بیشتر شدن نیاز کسبوکارها به CRM، نقش مدیر CRM مهمتر میشود که چالشها و حوزههای جدیدی را هم به دنبال دارد.
درباره این سایت